Lara Elena Ramos Simielli

Lara Simielli is a Professor at the Public Management Department of Fundação Getulio Vargas (EAESP/FGV). Lara holds a PhD and Master´s Degree in Public Administration and Government from Fundação Getulio Vargas. She was a Visiting Researcher at Stanford University School of Education in 2014. She has worked for the government, the third sector and international organizations for the past 15 years, having served as Project Officer in the UNESCO Education Sector, as Academic Director of the São Paulo City Council Parliament School, and as a Professor at the School of Education from University of São Paulo (FE/USP). As a consultant, she has developed projects for the IADB, UNESCO, CNI, Ministry of Education/Brazil, Carlos Chagas Foundation, Ecofuturo Institute, Unibanco Institute, among others. Her research interests include strategic planning and public policy management, project evaluation and monitoring, educational policy and equity.
Articles:
SIMIELLI, LARA; Students' Access to Qualified Teachers is Unequal, But How Much? measuring gaps and trends in Brazil. International Journal of Educational Development, v. 102, p. 102837, 2023.
SIMIELLI, LARA; Revisão Sistemática da Literatura Brasileira Sobre Diretores Escolares. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas, impresso), v. 52, p. 13-14, 2022.
LOUZANO, PAULA; SIMIELLI, LARA ELENA RAMOS. Charter Schools: A U.S. Case Study and Implications for Brazil. Education Policy Analysis Archives, v. 28, p. 38, 2020.
SIMIELLI, LARA ELENA RAMOS. Equidade e Oportunidades Educacionais: O Acesso a Professores no Brasil. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 25, p. 46, 2017.
SIMIELLI, LARA ELENA RAMOS; ZOGHBI, ANA CAROLINA PEREIRA. Relação entre Investimento Financeiro e Indicadores Educacionais no Brasil. Meta: Avaliação, v. 9, p. 272-300, 2017.
SIMIELLI, LARA ELENA RAMOS. Coalizões em Educação no Brasil: Relação com o Governo e Influência sobre o Plano de Desenvolvimento da Educação (PDE). Revista de Administração Pública (Impresso), v. 47, p. 567-586, 2013.
SIMIELLI, L. E. R. Sobral: A Definição das Políticas Públicas a Partir da Participação Popular. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, v. 13, p. 43-53, 2008.
Book:
WEINSTEIN, J.; SIMIELLI, LARA; SIMIELLI, L. E. R. Liderança Escolar: diretores como fatores-chave para a transformação da educação no Brasil. 1. ed. Brasília: UNESCO, 2022.
Book chapters:
SIMIELLI, L.; SANTOS, A. F. Retos y Aprendizages para el Liderazgo Escolar en el Período de la Pandemia en Brasil. In: Antonio Bolívar, Gonzalo Munoz, José Weinstein, Jesús Domingo (coords) (Org.) Liderazgo educativo en tiempos de crisis. 1ed.Granada: Universidad de Granada, 2022, v., p. 207-226.
SIMIELLI, LARA; Literatura Sobre Diretores Escolares no Brasil: características e internacionalização. Liderança escolar: diretores como fatores-chave para a transformação da educação no Brasil. 1ed.Brasília: UNESCO, 2022, v. 1, p. 161-172.
SIMIELLI, L.; SANTOS, A. F. Retos y Aprendizages para el Liderazgo Escolar en el Período de la Pandemia en Brasil. In: Antonio Bolívar, Gonzalo Munoz, José Weinstein, Jesús Domingo (coords). (Org.). Liderazgo Educativo en Tiempos de Crisis. 1ed.Granada: Universidad de Granada, 2022, v. , p. 207-226.
MASSONETTO, A. P.; SEGATTO, C. I.; SIMIELLI, LARA ELENA RAMOS; ABRUCIO, F. L. Las Transferencias Intergubernamentales en la Educación Brasilena: Un Análisis del Papel de los Directivos de las Escuelas. In: Alejandro Alejo Pompilio Aguilar Miranda; Joel Mendoza Ruiz; Eduardo José Grin; Roberto Moreno Espinosa. (Org.). Federalismo y Relaciones Intergubernamentales en México y Brasil. 1ed.Ciudad de México: Editorial Fontamara, 2017, v. 1, p. 203-220.
SIMIELLI, L. E. R. Sobral: Defining Public Policies with Basis on Citizen Participation - Brazil. In: Rhoda Kadalie (Org.). (Org.). Community Participation and Public Service (Series Learning from Innovations). São Paulo: Programa Gestão Pública e Cidadania, 2008, v., p. 5-10.