Marcelo Oliveira Coutinho de Lima

Marcelo Oliveira Coutinho de Lima

He is a doctor (2002) and a master's degree (1996) in Sociology from the University of São Paulo, with a degree in Social Communication from the same university (1987) and a degree in Business Administration from the Getulio Vargas Foundation (1986). He was a visiting researcher at Harvard University's International Technology Group (USA). He is currently the Coordinator of the Professional Master in Administration at FGV EAESP. He was the Global Director of Market Intelligence for Latin America at Terra/Telefonica, Executive Director and Director of Market Analysis at companies of the IBOPE Group, Research Director of Zoom Media Group (USA), Marketing Manager and Assistant Editor of Economics International in the State Group, Communication Advisor of the São Paulo City Hall and assistant researcher at CEBRAP. He is a well-known member of the Technical Committee of Media of the Executive Council of the Standard Norms (CENP) and Editorial Board of the Brazilian Association of Research Companies (ABEP). He has experience in Communication, with emphasis on Public Relations and Advertising, working mainly in the following subjects: Internet, Media Economics, Elections and Globalization.

 

Articles: 

BLIKSTEIN, IZIDORO; FERNANDES, MANOEL; Coutinho, Marcelo. Fake News no Mundo Corporativo. GV Executivo, v. 17, p. 22, 2018.

Coutinho, Marcelo. Comunicação em Tempos de Escassez de Atenção. GV Executivo, v. 15, p. 26, 2016.

BLIKSTEIN, IZIDORO; Coutinho, Marcelo. A Conectividade Move Montanhas. GV Execuivo, v. 13, p. 54, 2014.

Coutinho, Marcelo. Redes Sociais: Muito Além da Mídia. GV Executivo, v. 11, p. 62, 2012.

Coutinho, Marcelo. Integração e Redes Sociais. GV Executivo, v. 9, p. 53, 2010.

Coutinho, Marcelo. Crise do Monopólio da Informação. GV Executivo, v. 7, p. 40, 2008.

LIMA, M. O. C. Marketing e Comunidades Digitais. Revista da ESPM, v. 14, p. 28-39, 2007.

 LIMA, M. O. C. O Público Convergente: O Uso da Internet entre os Jovens Brasileiros. Cadernos de Pesquisa. ESPM, São Paulo, v. 03, p. 95-120, 2005.

LIMA, M. O. C. A Sociedade da Informação e o Determinismo Tecnológico: Notas para um Debate. Líbero (Facasper), São Paulo, v. 6, n.11, p. 83-93, 2004.

LIMA, M. O. C. São Paulo, 1996: O Triunfo da Imagem. Revista da ESPM, São Paulo, v. Agosto, 1997.

 LIMA, M. O. C. Volatilidade Eleitoral em São Paulo. Novos Estudos. CEBRAP, São Paulo, v. 46, p. 21-38, 1996.

LIMA, M. O. C.; BUSTANI, C. The Brazilian Elections of 1994. Electoral Studies, Londres, v. 14, n.2, p. 212-218, 1995.

LIMA, M. O. C.; PIERUCCI, A. F. São Paulo 92: A Vitória da Direita. Novos Estudos. CEBRAP, São Paulo, v. 35, p. 94-99, 1993.

LIMA, M. O. C.; PIERUCCI, A. F. A Direita que Flutua. Novos Estudos. CEBRAP, São Paulo, v. 29, p. 10-27, 1991.

 

Books: 

LIMA, M. O. C.; COHN, A.; PIERUCCI, A. F.; BERQUO, E.; BONDUKI, N.; SINGER, P.; CALDEIRA, T.; BRANT, V. C. São Paulo, 1988: Trabalhar e Viver. São Paulo: Brasiliense / Comissão Justiça e Paz, 1989. v. 1.

LIMA, M. O. C. Marketing Eleitoral. 1. ed. São Paulo: Ícone, 1988. v. 1.

LIMA, M. O. C.; VASCONCELOS, F. C. O Mundo dos Jogos. 1. ed. São Paulo: Ícone, 1985. v. 1.
 

Book Chapters: 

Coutinho, Marcelo. Marketing Digital: Da Construção à Colaboração de Marca. In: Francisco Gracioso; Laura Galluci. (Org.). Marketing no Brasil: Introdução e Desenvolvimento de 1950 aos Dias de Hoje. 1aed.São Paulo: Instituto Cultural ESPM, 2014, v., p. 220-233.

Coutinho, Marcelo; PEREIRA, V. A. Marcas e Comunicação. In: Paulo Nassar. (Org.). Comunicação Interna: A Força das Empresas. 1aed.São Paulo: Aberje Editorial, 2011, v., p. 45-56.

CORREA, E. S.; Coutinho, Marcelo. O Impacto das Mídias Sociais nas Empresas Informativas: Transformações no Processo Produtivo. In: Valério Cruz Brittos. (Org.). Digitalização e Práticas Sociais. 1aed.São Leopoldo: Unisinos, 2009, v., p. 28-45.

Coutinho, Marcelo. Relevância e Audiência: A Importância do Capital Social. In: Manoel Fernandes. (Org.). Do Broadcast ao Socialcast. 1aed.São Paulo: Bites, 2009, v., p. 47-52.

BARROS FILHO, C.; LIMA, M. O. C.; SAFATLE, V. Os Usos das Novas Mídias na Campanha Presidencial de 2006. In: Venício A. de Lima. (Org.). A Mídia nas Eleições de 2006. 1aed.São Paulo: Editora da Fundação Perseu Abramo, 2007, v., p. 89-111.

YANAZE, M. H.; Coutinho, Marcelo. Marketing e Comunicação Digital. In: Mitsuru Higuchi Yanaze. (Org.). Gestão de Marketing e Comunicação: Avanços e Aplicações. 1aed.São Paulo: Saraiva, 2007, v., p. 327-353.

LIMA, M. O. C.; KORENTAYKER, E. Brazil's Network Readiness Profile. In: Soumitra Dutta; Bruno Lanvin; Fiona Paua. (Org.). Global Information Technology Report 2002/2003. Londres: Oxford University Press / World Economic Forum, 2002, v., p.-.

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